Backpacken achter het IJzeren Gordijn 40 jaar geleden; Treinreis door Joegoslavie, Roemenie en Bulgarije in 1982

met toenmalige vriendin

uit notitieboekje

28 juni 1982; Amsterdam – Salzburg vertrek 12.30 aankomst 01.30

Overnacht op stadscamping aldaar ; wisselvallig weer; zware regenbuien

29 juni Salzburg – Ljubljana dwars door de Alpen, koud en regen, in Ljubljana zelfs noodweer. We kunnen het studentenhostel uit Lets Go Europe niet vinden en overnachten in een gewoon hotel omgerekend NLG 46,– ( €21,–) best veel voor die tijd!!

30 juni; Ljubljana bekeken, een keurige Oostenrijks aandoende stad.

In de avond nachttrein naar Belgrado in slaapwagen met ons tweeën. Vrij warm.

Aankomst 1 juli Belgrado; Wat een verschil met Ljubljana, alles is ziet er veel rommeliger en chaotischer uit.

Stad bekeken, gedoe met reserveren slaapwagen voor 2 juli.

2 juli trein is niet gelukt en we moeten weer een duur hotel nemen; hotel Sport vlakbij station waarvan trein naar Boekarest verstrekt.

3 juli Nachttrein naar Boekarest; heel duur NLG 45 per persoon (thans € 20 !!)

Een Roemeense in de trein vraagt zich af wat wij in godsnaam hebben te zoeken in Roemenië. Het is daar vreselijk. In de trein is 1 Roemeense lei 1 dinar ( de officiele koers van de lei 2,5 x zo veel )

4 juli; aankomst in Boekarest; poging om camping te zoeken mislukt. De trolleybussen zijn zeer vol, de passagiers hangen als trosjes aan de uitgang.

Een trolleybus is zo vol dat hij bijna omvalt en de geleiding uit de bovenleiding schiet.

Trein reservering naar Mangalia lukt niet meer. Aan de treinen hangen trosjes mensen die er niet meer in kunnen aan de uitgangen, iets wat je nu alleen in de Derde Wereld ziet.

Ik probeer de camping te vinden die bij het Banaesa Park zou liggen maar niemand spreekt Engels of Duits. Onmogelijk, dus dat wordt weer een (duur) hotel.

Overnachting in hotel Bucegi bij Gare du Nord voor maar liefst NLG 46 ( €21). Krakkemikkig hotel, de elektriciteitsdraden lopen overal door de kamer en op de stokoude zwart-wit televisie worden de verworvenheden van het communisme getoond.

Tramhalte voor Gare du Nord
Rijen voor de winkels
Etalage boekhandel
Stationsplein
Straatbeeld Boekarest

Mijn vriendin is oververmoeid. Ik heb alleen gegeten in de stationsrestauratie van Gare du Nord; koteletje met frites en boontjes. Het enige wat te krijgen is in deze restauratie.

5 juli; smerig ontbijt; oud brood met een smeerkaasje. De stad bekeken , bijna niets te koop, alleen een priklimonade met witte of gele inhoud. In het luxe hotel Athenee Palace aan de bar een jus voor een westerse prijs in dollars gedronken. In de glazen vitrine liggen pakjes Marlboro en twee pakken appelsap van Wesergold een goedkoop Duits merk dat bij Dirk is te krijgen

Avonds nachttrein naar Sofia; gedoe aan de Bulgaarse grens omdat wij geen Bulgaars visum hebben. Wij mogen niet doorreizen.In een onze coupe spreken wij in gebroken Engels met een Bulgaars stel; zij gaan terug naar hun woonplaats Blagoevagrad. Volgens hen zijn Roemenen allemaal gypsies en is Bulgarije veel beter.

Achteraf stom natuurlijk, wij moeten een 48 uurs transit visum kopen . Overnacht in huisje op camping in Ruse

Huisje op camping in Ruse
Ruse
Bij Station van Sofia

6 juli Ruse bekeken. Ik doe mijn beklag bij de plaatselijke VVV mevrouw die overigens uitstekend Engels spreekt..Ben opgefokt door al het gedoe; s avonds nachttrein naar Sofia. In Bulgarije is de situatie veel beter als in het buurland; een verschil van dag en nacht. Geen rijen voor de winkels, modern geklede jongeren. Volop eten te koop.

7 juli Naar stadscamping van Sofia gegaan. Nog even Sofia bezichtigd, even de tent opgezet om een tukje te doen om vervolgens aan het begin van de avond de trein naar de Griekse grens te nemen. De trein gaat niet verder dan Kulata, het plaatsje voor de grens. Lopend de grens overgestoken rond 22.00, het is donker. Wij mogen onze tent op een parkeerterrein bij een Griekse taverne opzetten.

De volgende dag reizen wij verder naar Thessaloniki in Griekenland en reizen wij na een week aan zee terug naar Nederland via de ferry Igoumenitsa-Brindisi en trein door Italie en Zwitserland terug.