Van Sint Petersburg naar Hiroshima per trein; Trans Mongolië Express + Sporen in Japan

De komende jaren zal deze reis waarschijnlijk niet of zelden worden gedaan gezien de recente gebeurtenissen.

In 2018 deden wij deze reis. Het verkrijgen van een visum via een door Rusland officieel erkend bemiddelingsbureau ging stroef. Eenmaal verkregen, hebben wij bij binnenkomst in Rusland en op verdere doorreis geen problemen ondervonden. Wat mij opviel was de “liberale” atmosfeer in Sint Petersburg; overal spelend rockbandjes op straat, hippe foodcourts, koffietenten ed. Het WK voetbal 2018 was net achter de rug.

Ik vond het een boeiende, aangename reis. De meeste Russen waren vriendelijk , alleen de taal was een flink probleem.

Wat mij ook opviel was dat je in Rusland net zo makkelijk cashless kon betalen als in Nederland. Tot op het kioskje op het station; erg handig. Dit in tegenstelling bij Japan waar al die vele automaten alleen werkten met munt of papiergeld.

Beste website algemeen: seat 61

Je kunt de treintickets op diverse manieren boeken; via de Treinreiswinkel of Tiara Reizen in Breda. Ik denk dat dit de duurste manier is.

Wij hebben onze tickets geboekt bij RealRussia in Londen. Goed en betrouwbaar bureau om tickets te kopen met gebruiksvriendelijke website en goede Engelstalige klantenservice. Het is echter niet de goedkoopste manier om treinkaartjes te kopen: Dat is bij de Russische Spoorwegen maar hun website is minder gebruiksvriendelijk en er is geen ondersteuning door een klantenservice.

Uitleg:

Trans Mongolië Express is een route , geen specifieke trein en bestaat uit losse segmenten, Regelmatig uitstappen is wel zo prettig.

Kosten reis Trans Mongolië Tot Sint Petersburg- Beijing totaal € 1000,00 per persoon afgerond

Met de trein naar Hiroshima

Begin 2018 had ik het in mijn hoofd gezet om een Japanse backpackster die ik in 1983 tijdens een reis door Sudan had ontmoet en met wie ik altijd contact was blijven houden te verrassen met een bezoek. Eric was enthousiast en we besloten om met de trein naar haar toe te reizen. Zij woont in een dorpje in de buurt van Hiroshima, dus we hadden een aardige treinreis voor de boeg.

Op 16 juli vlogen we naar Sint Petersburg om op 20 juli van daaruit de treinreis te beginnen.
Op 23 augustus stapten we na een treinreis van zo’n 8.500 km uit op het stationnetje van Shimofukawa.
We hebben in totaal 190 uur in de trein gezeten. De snelheden varieerden enorm. In Siberie sjokte de trein soms met een snelheid van 60 km door het landschap, terwijl de Shinkansen in Japan met een snelheid van 240 tot 300 km per uur door het land zoeft.
We hebben geen last van vertragingen gehad.
Enkel het gedeelte van Beijing naar Tokio hebben we per vliegtuig afgelegd.

Het ging ons niet alleen om de treinreis, we wilden ook verschillende stops van een aantal dagen maken om iets van de streken te zien waar we doorheen reisden. Ook wilden we met verschillende soorten treinen en verschillende klassen in treinen reizen. We hebben een reisschema opgesteld en Eric heeft veel uitzoekwerk verricht. Daarna heeft hij via Real Russia in Londen de treinkaartjes gereserveerd. We hebben zowel met de Trans Siberië Express als met de Trans Mongolië Express gereisd.

Onderstaand geen omschrijving van al het moois wat we hebben gezien en hebben bezocht maar een omschrijving van de verschillende treinen waarmee we hebben gereisd.

Sint Petersburg naar Yekaterinenburg
Trein 072E Vertrek 20-7-18, 17:09 / aankomst 22-07-18, 06:12
1e klas, 2318 km = 36 uur en 17 minuten
Prijs € 200,–/per persoon
Dit is luxe reizen. We hadden een mooi compartiment voor ons twee, met royale bedden. Er stond frisdrank en een doosje met snacks.  Er was 1x ontbijt en 1x diner inbegrepen. Voor de rest kon je tegen betaling bestellen. Maaltijden werden in ons eigen compartiment geserveerd. Gedeelde wasgelegenheid.

Yekaterinenburg naar Krasnoyarsk
Trein 056bl
Vertrek 24-7-18, 21:41 / aankomst 26-7-18, 08:54
2e klas
Prijs € 152/p.p
Compartiment werd door ons gedeeld met 2 Russische mannen. Zij waren zeer bescheiden en bleven zelfs overdag boven op hun bed liggen in plaats van beneden naast ons te komen zitten. Jammer dat we elkaar niet konden verstaan.
Maaltijden tegen betaling in de restauratiewagon, Ca. 20 Euro voor 2 hoofdgerechten plus 2 frisdrank. Gedeelde wasgelegenheid.

Krasnoyarsk naar Irkutsk
Trein 008H
Vertrek 29-7-18, 13:31 / aankomst 30-7-18, 08:07
2e klas
Prijs € 95/pp
Compartiment werd door ons gedeeld met een vervelende Russische mevrouw. In een gezamenlijk compartiment hoor je rekening te houden met elkaar en dat deed zij niet echt goed. Zo bleef het licht tot heel laat aan, waardoor wij niet goed in slaap konden vallen. Ook nam ze een groot deel van onze gezamenlijke tafel in beslag. Zelfs ’s nachts liet ze etensresten van zelf mee gebrachte maaltijden op tafel staan, niet erg smakelijk voor Eric die er met zijn neus bovenop lag. Ze was ook chagrijnig. Gelukkig konden we haar niet verstaan. Voor ons was er 1x maaltijd inbegrepen die in het compartiment werd geserveerd. Gedeelde wasgelegenheid.

Irkutsk naar Ulan-Bator
Trein 306
Vertrek 4-8-18, 08:08 / aankomst 05-08-18, 06:50
1e klas
Prijs € 217/pp
Dit was een hele fijne trein, mooi compartiment voor ons twee, met een heus eigen badkamertje en een prachtig ingericht Mongools restaurant met heerlijke maaltijden (tegen betaling – niet duur) Reis door mooi landschap. Grensformaliteiten kosten veel tijd.

Ulan-Bator naar Beijing
Trein 0241
Vertrek 10-8-18, 07:30 / aankomst 11-8-18, 14:35
1e klas
Prijs € 329/pp
Dit is een bijzondere reis omdat bij de grens tussen Mongolië en China het complete onderstel van de trein wordt verwisseld omdat China een andere spoorbreedte kent. Iedereen moet de trein uit en het duurt uren voordat dit karwei geklaard is. Je kunt tijdens deze periode het station niet verlaten, alle poorten zijn gesloten. Ook de locomotief wordt verwisseld en de Mongoolse restauratiewagon wordt afgekoppeld. Vooraf is er wel gelegenheid om in de restauratiewagon tegen betaling te eten. Qua natuur is dit het mooiste gedeelte van de reis om doorheen te rijden, zowel het Mongoolse als het Chinese gedeelte is erg mooi. Gedeelde wasgelegenheid.

Vanuit Beijing zijn we via Seoul naar Tokio gevlogen.
In Japan hadden we een Japan Rail Pass
Deze rail pass is enkel beschikbaar voor buitenlanders. Japanners kunnen deze niet kopen
Je moet hem al in Nederland bestellen. Je ontvangt dan een voucher en dit voucher kun je in Japan inwisselen voor de pas.
Wij hadden een pas met een geldigheidsduur van 14 dagen, kosten 353 Euro per persoon. Je hebt deze kosten er snel uit. Je kunt met de pas onbeperkt door heel Japan reizen met de Shinkansen (= de hogesnelheidslijn) en met alle andere lijnen behalve met de Shinkansen Nozomi en de Shinkansen Mizuho. Deze laatste twee lijnen heb je echter niet nodig. Deze leggen de afstanden nog iets sneller af omdat ze minder stoppen, maar met de gewone Shinkansen kom je overal ook supersnel. Want het is echt bijzonder hoe snel dat je je in Japan kunt verplaatsen, hoe hoog de frequentie is, alles altijd op de seconde na op tijd rijdt en hoe perfect alles op de perrons geregeld is.
Wij reisden af en toe ook met de langzamere lokale treinen en bussen, maar ook dat verliep allemaal vlekkeloos.

Onze route in Japan was: Tokio – Matsumoto – Takayama – Kyoto – Hiroshima – Shimofukawa.
Terug direct van Hiroshima naar Tokyo, 900 km in nog geen 6 uur.

Eten in de trein is uitstekend; porties zijn wat aan de kleine kant

Rusland PRAKTISCH

Geld

100 Russische Roebel = €1,15 ( mei 2022)

Rusland is voor 90% cashless. Zelfs in de kiosken konden wij (contactloos) betalen met onze visacard. Uiteraard is het altijd handig als je wat contant geld bij je hebt maar veel geld pinnen uit de bancomat is niet nodig.

SIMcard

Megafon, MTS en Beeline zijn de grote drie providers

Op de luchthaven van Sint Petersburg kon ik bij aankomst gelijk een simcard kopen. handig!.

Transport:

Doordat taxi heel goedkoop is dankzij Uber/Yandex is dit de beste manier van transport in de steden. In de grote steden kun je ook gebruik maken van de metro.

Heel handig is de taxi app van Yandex/Uber in Rusland. Uber is overgenomen door Yandex in Rusland, de “Russische Google” zeg maar. Installeer de Yandex app op je telefoon. Ook handig voor ander transport e.d.

Je kunt Yandex koppelen aan je visacard. Handig, je hoeft dan niet met contant geld in de weer.

Laat Uber/Yandex op een adres van je hotel of een heel duidelijk oriëntatiepunt aankomen dat ook niet te groot is en niet te druk is. Ergens aan een drukke boulevard is niet handig. Ook bij een station kan het onhandig zijn. Zoek ook daar een herkenningspunt , bijvoorbeeld een kiosk met een naam ed.

Let er ook op dat een station of mall ( winkelcomplex) vaak meerdere in-uitgangen heeft. Soms is er een speciale plek voor Uber/Yandex taxi’s maar dat weet je als buitenlander natuurlijk niet.

Russische chauffeurs spreken bijna nooit Engels. De chat vertaald gelukkig wel van Engels naar Russisch. De prijzen van een rit zijn laag. Een stadsritje kost vaak niet meer dan €3

Uit eten is niet spotgoedkoop in Rusland. Opvallend is dat de porties vaak klein zijn in vergelijking met de meeste landen die wij bezoeken. Meestal is alleen een hoofdmaaltijd al (ruim) voldoende. In Rusland is dat niet altijd het geval en moet je als stevige eter af en toe een voor en of /na gerecht erbij nemen om voldoende te hebben gegeten

Ook de prijzen van consumpties zijn vaak best aan de hoge kant ( nog net onder NL niveau).

Besparen kun je door alleen of af en toe is een self service restaurant te gaan eten. Er zijn verschillende (lokale) ketens verspreid over het hele land.

Een Russisch self service restaurant is gelukkig niet hetzelfde als de geijkte fastfood ketens die je ook overal vind, al is de Subway best wel eens handig als je wilt lunchen met een sandwich en niet gelijk weer een complete maaltijd moet bestellen.

De bezochte steden tijdens onze railtrip:

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180717_093124-1024x576.jpg
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180716_173515-1024x576.jpg
Nevski Prospekt; de hoofdboulevard
Literair café aan de Nevski Prospekt
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180718_085238-1024x576.jpg

Sint Petersburg is een metropool van ruim 5 miljoen inwoners en behoort tot de Big Five van Europa qua inwonertal (met Istanbul 12+ mln. ( inclusief Aziatisch deel), Moskou 10+ mln., Londen 8+ mln. en Parijs 7+ mln. )

De stad heeft inderdaad iets van Amsterdam, maar dan in megaformaat; brede kanalen, de brede Neva rivier, de Hermitage waar het Rijksmuseum wel 5x inpast. De Nevsky Avenue doorklieft de stad. Grote theaters. Mij viel op de verrassend liberale sfeer en de vele rockbandjes op straat.

In het toeristische centrum rondom een straal van een kilometer van de Hermitage zie je het “Damrak”effect; veel toeristententen en fastfood. Het stikt er werkelijk van de Mc Donalds, Burger Kings, KFC , ed. Een aanrader is Tepemoc, een soort Russische La Place.

Het is zo veel dat een hop on hop off bus aan te bevelen is, zeker als het je eerste keer is. Er is een combi packet van bus en boot die ik kan aanbevelen.

Hoogtepunten:

Voor een uitgebreid bezoek aan de stad heb je toch echt wel 5 dagen nodig, zoveel is er te zien en te beleven. een theatervoorstelling in de vele theaters een aanrader. Wij bezochten een Don Quichot in het Mikhailovsky theater.

Tickets had ik van te voren online gekocht op hun website.

Verder zijn de Hermitage ( in de Lonely Planet gids staat een verkorte rondleiding met hoogtepunten ) ; de Nevski Prospekt; Isaak kathedraal; Petrus en Paulus Vestiging en het Marinsky Palace; een absolute Must See.
De musea zijn thans (update mei 2021) weer open en de entree voor de Hermitage kost momenteel maar 500 Roebel ( nog geen €6).

Als reisgids gebruikten wij de Lonely Planet van Sint Petersburg.

Prijspeil;

Tepemok ( “La Place” style maaltijd ) € 15 voor twee; Bier 0,5 liter op terras Nevsky Prospekt €3,80; in een Fastfood restaurant €2,80; 2x een hoofdgerecht ( te kleine porties!) en 2 bier in het Literair Cafe ( een befaamd restaurant) € 44;

Tip

Tepemok *** keten; budget vriendelijk en goede self service

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180721_085611-1024x576.jpg
Onderweg

Jekaterinaburg inwoners 1,5 miljoen

3 dagen in Jekaterinenburg Vandaag Tsaar Memorial, een park met 7 orthodoxe kerken bezocht, de plek waar in 1992 de resten van de tsaar en zijn gezin werden gevonden. Lekker Georgisch gegeten

Heel handig zijn de met rood op het trottoir gemarkeerde wandelroutes door de stad.

Doen

Yandex/Uber gebruiken voor stadhoppen ( ritje €2 tot €3) en Rode Wandelroute gebruiken.

Kaarsje branden bij het Beatles Monument

Het Boris Jeltsin Centrum bezoeken

En het Memorial complex van de laatste Tsaar. Zie de Netflix serie

Memorial complex van de laatste Tsaar

Georgisch eten; Khmeli Suneli *** , prima eten, wat duurder, wat stijfjes / Oezbeeks eten Nigora **** heerlijk eten en zeer betaalbaar

Serbskaya Taverna *** prima Balkan eten; en een terras !

Wandelen langs de rode markering door het centrum.

Tip

Hotel Oeral **** ; keurig hotel; ontbijt inbegrepen, gunstige ligging € 44 inclusief ontbijt ; Prima prijs/kwaliteit verhouding! Transport Uber prijzen rit naar centrum rond €3

Krasnoyarsk

Echte typisch Russich/Siberische stad met 1 mln inwoners. Een stad zonder toeristen is ook wel eens prettig. Er zijn geen echte highlights al is het regionale museum zeker de moeite waard. leuk om een dagje rond te lopen.

Nogmaals ten overvloede ; je zult weinig mensen tegenkomen die een woordje Engels spreken, dat kan het soms een beetje lastig maken. Ik heb steeds gebruik gemaakt van Google Maps als navigatie en Yandex taxi ( = Uber) voor het transport ter plekke en dat ging prima.

Nabij is het Stolby NP, prachtige krijtformaties, doe een excursie dat is een must!

Stolby NP

Doen

Regionaal Museum Krasnoyarsk bezoeken;

Wandeling maken met ( Engelstalige) gids in het Stolby NP met Sib Tour Guide. De door ons gedane wandeling samen met een Nederlands stelletje dertigers was te doen maar er zat wel een steile klim in.

De organisatie was destijds wat moeilijk te bereiken doch uiteindelijk lukte het ons…

Gewoon een beetje door de stad slenteren; koffietentjes bezoeken

LOWBUDGET TIP Vinegret Buffet ***; self service, goedkoop, kwaliteit OK

Restauranttip: Boho € 27,– voor twee gangen topkwaliteit voor 2 personen ( exclusief drank).

Vinegret Buffet

Irkoetsk/Listvyanka

Listjvyanka

Is de toeristenplaats aan het Baikalmeer, het grootste zoetwaterreservoir ter wereld. Het plaatsje zelf stelt niet zo veel voor, je hebt een paar leuke terrasjes aan het meer. De strandjes van grind zijn smal en het water is in de zomer maar 12 graden.

Het Baikal museum heeft een namaak onderzeeër het !even onder water in dit diepste meer ter wereld( 1670 m diep) kunnen zien,

Even buiten Listjvyanka kun je met de taxi (€3) en stoeltjeslift (€5) de bergen in en boven wat rondwandelen. Prachtig uitzicht over Baikalmeer Te voet weer naar beneden. Maar je kunt ook gaan ziplinen naar beneden. Mooie natuur hier Er zijn hier veel Chinese toeristen, maar toch nog rustige plekjes te vinden.

Bolshi Kot schijnt heel aantrekkelijk te zijn voor een nachtje over vanaf Listvjanka met de draagvleugelboot maar regel dit in Irkoetsk ( liefst een paar dagen van te voren..) want als de boot aanmeert in Listvjanka is hij meestal al vol en kun je niet mee.

Port Baikal, de plek waar vroeger de Trans Siberië spoorlijn eindigde is een leuk uitstapje met de veerpont. Het is thans verlaten dorp met veel leegstaande huizen en verrotte schepen in de haven. Er is een museumpje.

Tips

vlakbij ons hotel

Hotel Usadba Demidova **** is net even buiten de plaats in een landelijke setting; leuke kamer in houten gebouw; € 51,– per nacht inclusief ontbijt met goed restaurant,

Prijzen in bovenstaand restaurant (inclusief 10% gastenkorting)

menu 1; 2x hoofdgerecht/ 2x dessert/ 2x 0,5 liter bier; € 31 ;

Menu 2 idem € 34 ;

Menu 3 idem + bijgerecht extra= € 37

NB Bier is duur ; een halve liter kost €5 bijna net zoveel als in NL

NB vers geperste grapefruitssap €4

Irkoetsk

Irkoetsk is geen vergane glorie, maar ons hotelletje ligt in de verkeerde hoek.

Net als in andere Russische steden loopt er een groene lijn door Irkoetsk, die je meeneemt langs de leukste bezienswaardigheden. Makkelijker kan een stadswandeling niet worden! De groene lijn begint bij een standbeeld van de bekende tsaar Alexander III. Alexander III begon met de aanleg van de Transsiberië Express en kreeg daarmee een prominente plek in de Russische geschiedenis. De groene lijn voert je bovendien langs de bekendste kathedralen en pleinen van Irkoetsk. De lijn is ongeveer 5 km lang en biedt een leuke introductie op de stad. Uiteraard kun je altijd afwijken om restaurants, winkels en musea te bezoeken.

Zie de Groene Lijn rechts op het trottoir.

Doet heel Europees aan ondanks de ligging diep in Azie.

Authentieke houten huizen

Absoluut de moeite waard; Het oude (winkel) centrum is helaas leeggetrokken door een grote shoppingmall aan de rand van het centrum

Ook Irkoetsk heeft door strepen in het trottoir gemarkeerde wandelroutes door de stad, erg handig!

Irkutsk City Lodge ** ; ligt onderin een groot Oostblok flatgebouw in een onaantrekkelijke buurt ( al ben je met Yandex (uber) in 10 minuten in het centrum voor € 3,00. Grote kamer € 37,00 exclusief ontbijt. Kamer was benauwd; in tegenstelling wat Booking.com aangeeft is er geen airco, jaja……. in Siberie kan het in de zomer soms 30 graden worden!

Prijspeil Irkoetsk;

2 hoofdgerechten + 2 salades + 4 bier( 0,5) samen = € 33 in restaurant op 1e dag en € 36 in een restaurant op de 2e dag

File:Flag of Mongolia.svg - Wikimedia Commons
Mongolia Maps and Provinces | Mappr

Mongolië heeft 3,3 miljoen inwoners; oppervlakte = 38 x Nederland; de helft woont in de hoofdstad. GDP per hoofd = $ 4100 dat is ongeveer even veel als in Indonesië ( NL = $ 52000)

Ulan Bator PRAKTISCH

Bijna niemand spreekt Engels en dat is lastig. Er rijdt geen Uber. Elke tweede of derde auto rijdt als taxi!.; gewoon je hand ophouden. Om je bestemming duidelijk te maken is een ander ding; niemand spreekt maar een woord Engels…

Ook de stadsbus gebruikt. Tot mijn verbazing werkte men met een soort OVchip. Je kon ook een kaartje in de bus kopen.

Het is goedkoop. Goedkoper als Rusland. Simcard Mobicom of Unitel (registratie was simpel) gekocht in het oude GUM warenhuis dat nu een soort shopping mall is. Begane grond is een zeer uitgebreide supermarkt.

Wij hebben een driedaagse excursie geboekt bij Amsterdamse Bert rechtstreeks. Is veel goedkoper als via de Treinreiswinkel die eenzelfde arrangement aanbood.

Ulan Baatar 1,5 miljoen inwoners ligt op 1350 meter

Beatles Monument in UB
Station van Ulan Baator

Een stad met weinig echte bezienswaardigheden. We hebben een uitgebreide stadswandeling gemaakt. We hebben het centrale plein–Sukhbaataarplein– bezocht, het Beatles monument en het GUM warenhuis.

Er zijn leuke koffiebarretjes waar je voor weinig geld lekker koffie en gebak kunt nuttigen. Aan een dag heb je echt wel genoeg. Hoogtepunt was voor mij toch wel het eten in een Noord Koreaans staatsrestaurant Pyongyang even buiten het centrum gelegen in een kantoorgebouw. Het was moeilijk te vinden ondanks Google Maps.

Noord-Koreaans restaurant Pyongyang **** Zeer bijzonder

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180805_170620-1024x576.jpg

Ulan Batar ; Legend Hills Mongolia Guest House *, gelegen op de derde etage in een flat in het centrum. Dorm(s?) en een kamer. € 21,– excl ontbijt . De zogenaamde “de luxe”kamer is een zeer kleine eenvoudige kamer met gedeeld sanitair. Je moet door de dorm heenlopen om je kamer te bereiken. Geen aanrader; voor hetzelfde geld of iets meer kun je iets beters krijgen.

Berts Gers (Yurt) camp

Beoordeling ****

Wanneer je in Ulaan Baatar bent is Terelj National Park eigenlijk een must see. Op zo’n twee uur (70 km) rijden van de hoofdstad ligt dit park redelijk dichtbij. Boer Bert uit Nederland heeft hier zijn eigen Eco boerderij. Bert is een echte Amsterdammer die op een trektocht door Azië hier verzeild is geraakt en later is getrouwd met zijn Mongoolse vrouw. Hij woont hier met zijn gezin en heeft al een tijdlang deze Gers. Hij heeft ook zijn eigen kaasmakerij, deze verkoopt hij in Ulaan Baatar waar hij wekelijks komt om zijn kinderen naar school te brengen.

Even buiten de stad zien we het prachtige, groene steppelandschap waar Mongolië zo bekend om is. Huizen zijn er niet, slechts af en toe een dorpje bestaand uit Gers en een enkele houten hut. De wegen zijn van sterk wisselende kwaliteit, maar het grootste deel van de rit kunnen we niet harder dan 60 kilometer per uur en soms gaan we stapvoets een onverharde weg naar beneden of omhoog.

Tegen de middag aangekomen in het Ger camp. Prachtige natuur en heerlijk rustig, geen verkeer en totaal maar 8 personen waarvan een aantal Nederlanders die dit hebben geboekt via de Treinreiswinkel. Lekker relaxen, lekker wandelen en er wordt 3 keer per dag voor ons gekookt. Het eten is voldoende maar eenvoudig.

De Gers zijn ruim opgezet maar een een nadeel is natuurlijk dat je geen eigen sanitair hebt en daarvoor moet je naar het centrale sanitair blok toe dat heel eenvoudig is. Het eten is voldoende maar ook heel eenvoudig.

Behalve luieren en wandelen is er niet veel te doen, tenminste als je niet paard(rijles) gaat rijden (nemen).

Tegenover ons Gercamp werden op een (feest?)dag paardenraces, worstelwedstrijden, boogschieten en een soort braderie gehouden De plaatselijke bevolking mooi aangekleed, sommigen in klederdracht.

Er zijn meerdere soortgelijke Ger camps in de directe omgeving.

Zie >> Ragas bij Bert in Mongolië RTL4

  • In Mongolië heet de ronde tent ‘Ger’ in andere landen wordt het Yurt genoemd.
  • Er zijn verschillende manieren waarop een ronde tent in Centraal Azië heet.  In Mongolië noemen ze deze tenten een Ger. Als je over een Mongoolse tent spreekt, is dit dus een Mongoolse Ger. Het woord yurt bestaat wel, maar wordt in andere landen gebruikt, zoals Rusland en Kyrgizië. Daar bouwen ze de tenten ook net iets anders dan in Mongolië.
  • Een Ger weegt tussen de 500 en de 1500 kilo
  • Je hebt Gers in verschillende maten. Een Ger met een doorsnee van ongeveer 5 meter is rond de 500 kilo. Heb je een tent met een doorsnee van 10 meter dan is deze al gouw rond de 1.000 kilo. Je hebt zelfs Gers van 15 meter! Dit gewicht zit hem vooral in de tussen laag van vilt. Deze dient als isolatie. De laag is gemaakt van vervilte schapenwol en is tussen de 1 en 3 centimeter dik. De héle tent is bedekt met dit vilt! Daar overheen zit vaak een laag van waterdicht stof of canvas en er kan nog een sier doek overheen zitten met mooie patronen.
  • Er worden elke dag 30 Ger’s in de buitenwijken van Ulan Bator bij gebouwd.
  • In de hoofdstad Ulan Baator woont 2/3 van de gehele Mongoolse bevolking. De stad groeit iedere dag door. In de buitenwijken zetten families uit het platteland hun Ger op om er te wonen. In de stad heeft een flinke aantrekkingskracht vanwege de werkgelegenheid. Op de steppes zijn er een paar flink zware winters geweest waardoor steeds meer mensen naar de stad verhuizen
  • In een Ger kan een hele familie wonen.
  • Er is in een Ger plek voor een hele familie. Soms is er een tweede, kleinere Ger die dient als keuken en werkruimte. De meeste spullen zijn praktisch en hebben een functie in de ruimte. In het midden staat de kachel waar op gekookt wordt. De bedden dienen tevens als bank door dekens en kussens tegen de rand te leggen overdag. In de leuningen van de bedden zit soms extra opberg ruimte verstopt. Er is altijd ruimte voor een klein boeddhistisch altaar en een foto van Ghengis Khan.
  • Er is geen badkamer of wc in een Ger.
  • Als je op de steppes vraagt waar het toilet is wordt er om je heen gewezen. Soms is er een houten huisje boven een gat getimmerd of staat er een verplaatsbaar stuk hout waar je achter kan zitten. In de Ger is dus geen water aansluiting, douche, riolering of toilet. Hiervoor zijn putten en emmers.

Op de terugweg van Berts Eco Ger camp bezoeken wij nog het indrukwekkende kitscherige Dzjengis Khan Monument voordat wij Ulan Baator binnen rijden.
De volgende dag vervolgen wij onze Trans Mongolië route en reizen we verder met de trein richting de Chinese Grens.

Dzjengis Khan Monument

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180810_145850-1024x576.jpg
onderweg vanuit de trein in Mongolië

De grens Mongolië China.

Bij het passeren van de grens aan het eind van de avond moet iedereen de trein uit. Het Chinese spoorwegennet heeft de standaard spoorbreedte( net als Europa minus het Iberisch schiereiland) in tegenstelling tot  het Mongoolse dat de voormalige Sovjet Unie spoorbreedte heeft.

Het duurt een aantal uren met wachten op een afgeschermd plein voor het station. Achter het hek wordt handel gedreven door diverse handelaren in snacks en dranken.

Rond een uur of 1 kunnen wij de reis vervolgen in de Chinese trein. Wij hebben gelukkig een slaapcoupe voor ons twee.

We  slapen lekker en de volgende ochtend zien wij het Chinese landschap voorbij razen, het is hier heel wat dichter bevolkt als Mongolië; flatblokken, fly-overs, afgewisseld met mooie bergen waarvan sommige helaas volgeplakt zijn met zonnepanelen,  komen wij aan op Beijing Centraal station in  het begin van de middag.

Het station is zeer druk en bij de (“officiële’) taxi standplaats voor het station wordt je gelijk flink afgezet!

Achteraf is het beter om toch de moeite te nemen gewoon de metro te nemen naar het dichtstbijzijnde metrostation van je hotel. Eventueel kun je voor het laatste stuk alsnog een taxi nemen.

China

grensstation China-Mongolie

Opeens werkt Google Maps niet meer door geoblok Chinese overheid. – Bing werkt wel

Onderweg van Mongolië naar Beijing

Beijng

Huurfietsen in Beijing

Dit keer zijn we alleen op doorreis geweest. Vijf jaar geleden hebben wij deze stad al eens bezocht. Over deze stad is al zoveel info te vinden op het internet dat ik hier niets aan toe ga voegen.

Enorme metropool, ben je er voor het eerst, trek dan minimaal 4 dagen uit om een goede indruk te krijgen.

Bezoek aan de Chinese Muur is natuurlijk een must do; er zijn vele mogelijkheden en diverse varianten. Ik denk dat het boeken vanuit je hostel het eenvoudigst is.

Goede reisgidsen zijn de: Lonely Planet of gewoon de ANWB gids.

Praktische Tips;

Tenzij je heel goed tegen de hitte kan; ga er niet heen in de maanden juli/augustus.

Een Vpn heb je nodig wil je gebruik kunnen maken van Google (en Facebook).

Er zijn taxi apps zoals DIDI; zo voorkom je dat je wordt opgelicht door een taxi wat regelmatig voorkomt.

Als je aankomt op het Centraal station van Beijing, kijk dan eerst of je gewoon met de metro (in de buurt ) van je ho(s)tel kan komen. Voor het laatste stuk kun je altijd nog een taxi nemen komen. Er is een taxiscam bij de taxistandplaats voor het station en je wordt vrijwel zeker afgezet!

Wij overnachtten in Leo hostel; een klassieke backpackers tent, met kleine doch acceptabele kamers. De sfeer is leuk en de ligging is erg gunstig.

Van Beijng naar Tokyo; vlucht met overstap in Seoul.

Sporen in Japan

Vlag van Japan - Wikipedia
Onze route door Japan.

8500 km treinen om een vriendin te bezoeken

Tokyo, aankomst in Japan
Zoals eerder vermeld was het doel van deze lange reis om een vriendin in Japan te bezoeken die ik in 1983 tijdens een reis door Sudan had ontmoet en met wie ik altijd contact was blijven houden. Zij woont in een dorpje in de buurt van Hiroshima. Na een lange dag intensief reizen vanuit Beijing arriveerden we op 14 augustus ’s avonds in Tokyo. Wij vinden Tokyo een superstad. Ik bleef me verbazen over allerlei dingen die we in Europa (nog) niet hebben zoals bijvoorbeeld de toiletten waaraan wel 5 computerprogrammaatjes zijn gekoppeld, zodat je niet eens meer weet hoe je moet doorspoelen. Het openbaar vervoer is gigantisch, zo uitgebreid dat zelfs Eric er soms niets meer aan uit komt. De dames zijn de mode in Europa een seizoen vooruit. De mensen zijn ontzettend aardig en beleefd en willen je allemaal helpen. De beste manier om zo’n enorme stad te verkennen vonden wij de hop on hop off bus We hebben twee hele lange routes met deze bus gemaakt en dat is een aanrader, zeker als je maar een paar dagen tijd hebt.

Ryokan in Matsumoto
Vanuit Tokyo gingen we zuidwaarts richting Hiroshima reizen, allereerst naar Matsumoto, gelegen in de Japanse Alpen. We vertrokken vanuit het grootste treinstation ter wereld, een belevenis op zich. Matsumoto ligt midden in de natuur en er zijn volop wandelmogelijkheden. We verbleven hier in een ryokan, een hotel in traditionele Japanse stijl. Je komt binnen in een lege kamer en een kast vol attributen voor je bed. En zonder Japanse hulp weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen. Eerst leg je twee vrij dunne matrassen, zgn. futons, boven op elkaar op een grote mat, daarover gaat een hoeslaken, een kussen en een laken. Iedere morgen ruim je alles op en is de kamer weer leeg. In veel ryokans heb je tegenwoordig ook een badkamer, maar alle ryokans hebben ook onsen, een traditioneel Japans badhuis. Onze ryokan had zowel binnen als buiten onsen. Je kunt reserveren zodat je de onsen privé hebt. Wij hebben heerlijk in de open lucht onder de bomen gebadderd. Het water komt van natuurlijke vulkanische warmwaterbronnen. Het is een aan te bevelen erg relaxte belevenis. Nog een laatste maar belangrijke opmerking: het is streng verboden om in een ryokan schoenen te dragen. Voor de ingang moeten de schoenen uit en als je het waagt om ook maar een halve meter naar binnen te gaan met schoenen aan dan word je hier vriendelijk maar duidelijk op gewezen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180818_082603-1024x576.jpg
Onze Onsen
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180818_092844-1-1024x576.jpg
Wandelroutes in de omgeving (L)

Fietsen in Takayama
Matsumoto naar Takayama is mooier per bus dan per trein, dus voor de afwisseling een busrit van twee uur door een prachtig berglandschap. Takayama is een dorp met nog veel oude houten huizen, oude tempels en andere mooie gebouwen. Zeker in zo’n dorp merk je dat Japan toch wel heel anders is als Europa met voor ons vreemde gewoonten. Iedereen is superbeleefd en behulpzaam, maar het is ook overgeorganiseerd. We hebben hier fietsen gehuurd, maar ik vond dat niet erg relaxed. Er waren geen fietspaden, je moest op het trottoir rijden en dat is echt niet handig met al die voetgangers. Het openluchtmuseum met  oude huizen uit de hele streek is prachtig, je kunt er kunt hier wel een halve dag doorbrengen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180820_095643-1024x576.jpg

Kyoto, het culturele centrum van Japan
Hier is zoveel moois te bezoeken. Fushimi Inari-taisha is de mooiste tempel en wordt wel de bekendste bezienswaardigheid van Japan genoemd. Het is een tempel met 13.000 oranje/rode poorten die door de natuur een pad van 4 km vormen wat boven op de berg uitkomt. Onderweg kom je langs talloze bezienswaardigheden. Vele Japanners die deze tempel bezoeken zijn traditioneel gekleed wat het geheel nog exotischer maakt.
Wil je alle bezienswaardigheden in Kyoto bezoeken dan kost dat wel een paar dagen hard werken. Een hop on hop off bus is weer een goede optie, maar dan ben je weer gebonden aan tijdslimieten. Wij zijn tijdens het bezoek aan de prachtig gelegen Kinkaku-ji tempel de hop on hop off bus kwijtgeraakt en dat vonden we niet eens zo erg omdat het 40 graden was en de bus geen enkele schaduw bood.

Fushimi Inari-taisha tempelgebied; absoluut nummer 1 Must See.
Bamboo forest

Weerzien met Shizuka, onze Japanse vriendin.
En toen was het eindelijk zo ver. Na 40 dagen reizen ging ik vandaag na 35 jaar mijn Japanse vriendin weer ontmoeten De ontmoeting was bijzonder en voelde meteen goed. Shizuka woont alleen in een mooi in de bergen gelegen dorpje in een groot oud traditioneel huis, wat al heel lang in bezit van haar familie is en wat bestaat uit een reeks achter elkaar gelegen vertrekken met heel veel ramen. De inrichting van de vertrekken is eenvoudig maar stijlvol, matten op de grond waarop je kunt zitten, grote oude pentekeningen gemaakt door monniken, foto’s, een boeddhistisch altaar, matrassen op de grond. Er zijn twee vertrekken gerenoveerd tot een moderne keuken en een moderne badkamer. De tuin is groot en met veel bloemen, fruitbomen en planten. Het was geweldig om drie dagen in een op en top Japanse omgeving te verblijven. Het zorgde voor een bijzondere meerwaarde aan deze reis

Natuurlijk hebben we ook Hiroshima bezocht. Het grootste deel van dat bezoek vond plaats in het Peace Park, wat hier natuurlijk een must is. Je vindt er alles terug wat met de atoombom van 1945 te maken heeft en daar zijn heftige dingen bij. Het heeft diepe indruk op ons gemaakt.

Terug naar Tokyo, einde reis
Vanuit Hiroshima reisden we met de Shinkansen in 6 uur, met af en toe een snelheid van 300 km per uur, terug naar Tokyo. We brachten nog 24 uur door in deze geweldige stad die ons bleef verwonderen. Het land van de rijzende zon is een bijzonder land.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180816_175516-576x1024.jpg

Tokyo Megastad

Tokio overtreft New York bijna in zijn grootsheid. Wat een gigantische stad. Samen met Yokohama heeft de agglomeratie rond de 30 miljoen inwoners ( de getallen op internet van 20-40 miljoen). Je stapt in een regio trein en een half uur later ben je nog steeds midden in de stad. Er zijn meerdere centra s . Het is allemaal redelijk relaxed, het verkeer is vrij rustig, de sfeer is rustig. Heel erg leuk is om de Hop on Hop Off bus te gebruiken zodat je een beetje indruk krijgt van de stad; bovendien gaat die bus gedeeltelijk over de fly overs dwars door de stad. Zo lijkt het net dat je op  een achtbaan tussen de gebouwen door racet, best wel een beetje eng.

We hebben er best veel gelopen. Er is heel veel te zien; trek er zomaar een week vooruit als je ook musea wil bezoeken. Heel leuk vond ik de Eiffeltoren kopie (Tokyo Tower), het op een hoogste gebouw van Tokyo en daar ben ik ook bovenop geweest met een prachtig uitzicht op de stad. Ook de elektronica wijk Akihabara vind ik heel leuk met allemaal zaakjes waar je dvd s ( opvallend hoe populair de DVD in 2018 nog was in Japan) ,  computergames en manga films kunt vinden. Eten kun je overal; er zijn ramen eethuisjes waar je maar € 10 betaalt, maar daar moet je wel heel snel eten en dan direct weer eruit, want er staat een hele rij voor de deur. Bij  gewone restaurants betaal je vaak zit geld, een heel vreemd fenomeen wat ik nog nooit eerder had meegemaakt. je betaalt €5 tot € 10 voor het feit dat je gewoon aan een tafel gaat zitten dan staat later op je rekening als seat fee.

Er zijn heel veel automaten waar je dus bestellingen op kan doen en later een bonnetje uitkomt. Lastig is wel dat deze werken met muntgeld of papiergeld en zo lopen ze toch een beetje achterop met Nederland waar je alles met je bankpasje kan doen.

Tips voor leuke gidsen:

Japan fur die Hosentrager,  Fischer verlag

Axel Schwab; Labyrinth Tokio  38 wandelingen  2017

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180827_141113-576x1024.jpg
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180827_123337-1024x576.jpg
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20180825_105444-1024x576.jpg
namaak gerechten
Alles van Shocking Blue (de groep was razend populair in Japan 50 jaar geleden

TIPS JAPAN

De JR pas is te koop voor termijnen van 7,14 en 21 dagen via officiële resellers . Alleen niet geldig in de NOZOMI treinen

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is japan-rail-map-979x1024.jpg

Globale Prijs 2e klas treinkaartjes voor volwassenen; LET OP ER ZIJN PRIJSVERSCHILLEN OP HET INTERNET!
7 dagen JR pas – €230,-
14 dagen JR pas – €370,-
21 dagen JR pas – €480,-

Zitgeld

Een typisch Japans fenomeen is het zitgeld, of als variant, entreegeld dat je in veel restaurants moet betalen.

De eerste keer overkwam het ons in Tokyo waar bij het afrekening een “seating fee” van 500 Yen per persoon (koers juni 2022= €3,50) werd gepresenteerd. Toen wij er op gingen letten zagen wij het steeds vaker, maar je kunt er geen peil optrekken waar je wel of niet zitgeld moet betalen; bij een ramen eethuisje in ieder geval niet. Soms staat er bij de ingang van een restaurant dat je een bedrag aan entree moet betalen; dat is tenminste duidelijk.

Aan de andere kant wordt er geen fooi verwacht in Japan en kan zelfs als een belediging worden opgevat.

Automaten

Overal automaten; voor drankjes, DVDs, ijsjes en complete maaltijden; Ga je eten bij een Ramen eethuis, dan kies je eerst een maaltijd door te drukken op de afbeelding op de automaat van een gekozen maaltijd; je betaalt cash (munt of papiergeld. NB. met een pinpas of creditcard was niet mogelijk in 2018. ) en er komt een betaalbewijs uit die je vervolgens aan de balie geeft van het eethuis. Als je de maaltijd hebt ontvangen is het de bedoeling dat je die zo snel mogelijk opeet, buiten staat vaak een hele rij wachtenden.

Ontbijten Europees

Wil je Europees ontbijten of lunchen, dan kun je heerlijke sandwiches kopen bij de To Go winkels als de Family Mart en 7-Eleven.