Van Delhi naar Noord Oost India

Off The Beaten Track Is Niet Altijd De Mooiste Track

Onze reis door Noordoost India was geen gemakkelijke reis. Na een moeilijke eerste maand reizen met de trein van Delhi via Varanasi en Kolkata naar Mandarmani aan de Bengaalse kust, volgde Assam, Meghalaya, Darjeeling en Sikkim. Best mooi en apart, zeker de afgelopen dagen En ook ietsje minder hectisch maar ook veel lelijke bebouwing in de natuur en niet de verwachte mooie uitzichten op de Himalaya vanwege de altijd aanwezige mist ( februari/maart zouden een goede tijd van het jaar zijn om de Himalaya af en toe te bewonderen) Bovendien kunnen we een groot deel van Sikkim moeilijk bereizen vanwege allerlei soorten permits met bijbehorende bepalingen, waaronder verplicht altijd met gids en in dure autoklasse reizen Deze reis ontvangt niet de schoonheidsprijs en noordoost India is toeristisch gezien geen hoogstandje. Er komen, uitgezonderd een beetje in Darjeeling, geen westerse toeristen in de deelstaten Assam en Meghalaya en de overige 5 staatjes, tezamen genoemd The Seven Sisters en ook in Sikkim geen westerling gezien Het voelt ook niet helemaal als India. We hebben geregeld best wel afgezien: de overbevolking, de verschrikkelijke verkeersdrukte, eindeloze files, de luchtverontreiniging, het lawaai en vooral het moeilijk vinden van mooie plekken Het was bijna ondoenbaar om de rustige plekken in de natuur te bereiken. Het gebeurde vaak dagen achtereen dat alles wat we wilden ondernemen mislukte De Indiase mensen zijn erg aardig en probeerden ons te helpen maar vaak zonder succes; dit mede door de taalproblemen en cultuurverschillen. We wisten vooraf dat het niet warm zou zijn, maar als er van alles tegenzit krijg je toch ook last van die kou. Natuurlijk hebben we ook wel mooie natuur en speciale dingen gezien en we hebben vooral heel veel meegemaakt. Ondanks alles is het goed dat we hier geweest zijn We hebben bijzondere weken beleefd en we hebben na onze vier voorgaande reizen door andere delen van dit enorm grote land een ander India leren kennen. We koesteren onze voorgaande reizen maar het is niet verkeerd om met dit India geconfronteerd te worden.

New Delhi,

09-02-2024  Temp: 20 graden in de middag

Vanuit ons hotelbalkon; Hotel Emporia DX ; eenvoudige kamer maar balkon met prachtig straatzicht!

Om half  6 lokale tijd komen wij hij aan  in ons eenvoudige hotel in de backpackbuurt van Delhi. De vliegreis met Etihad Airlines vanaf Brussel via Abu Dhabi verliep voorspoedig. Vanmiddag een paneer burger genuttigd en geld gepind. Een dingetje: een heleboel geldautomaten accepteren geen buitenlandse passen maar en uiteindelijk zijn we met Uber naar een grote bekende bank gegaan en daar lukte het met onze visacard prima. Vervolgens hebben wij heerlijk gegeten in een restaurant naast ons hotel voor maar 620 rupee, dat is nog geen €8, totaal voor beiden😃

Het getoeter op straat is enorm. Gelukkig heeft onze kamer dubbel glas en mijn oordopjes werken ook goed. De volgende dag doen we niet veel en zijn we nog een beetje aan het acclimatiseren. Vanavond gaan wij met de nachttrein naar Varanasi. Wij hebben slaapwagon eerste klasse geboekt. Ben benieuwd.

We zijn even naar het Connaught Square gegaan, het centrale plein voor een fysieke simcard. Gelukkig heb ik al een esim maar een fysieke simcard is altijd handig omdat je dan ook een lokaal telefoonnummer erbij krijgt. Nou dat is sinds vorig jaar heel lastig omdat je nu ook een adres moet hebben in India; dat kan je hotel zijn maar dat is niet altijd voldoende! Bij Airtel werden wijn niet geholpen. We zijn vervolgens door een meneer van een simcardstalletje naar een zogenaamd officieel bureau gelokt waar je tourist simcards kon krijgen. De naam was “official tourist service” maar het pand zag er wel wat armoedig uit. Enfin de man achter de balie begon gelijk over welke treinen we hadden geboekt en dat onze trein ernstig vertraagd was. Even later drong het door: dit is een scam🤕😲 en we zijn weggelopen.

Sowieso worden wij constant lastig gevallen door lieden die wat van ons willen. Irritant😱 Tenslotte nog gezeik met de Uber taxi chauffeur die nog eens geld wilde terwijl dit gewoon via onze visacard naar Uber gaat… Bijna nooit problemen hiermee. Eerdere keren in India weinig problemen gehad. Zo kennen wij dit land niet. Laten we hopen dat we een slechte start hebben🙃😀 We gaan naar het station! Eens kijken waar onze slaapcoupe staat.

New Delhi Railway Station ( code NDLS)

Na een chaotische toeterrit uitgestapt bij het “Centraal “station van Delhi. Dit is het belangrijkste station maar er zijn nog een aantal andere hoofdstations. Altijd goed op de letter code van het station letten om verwarring te voorkomen!

Het is een enorme mensenmassa voor het station; naar welk perron moeten wij en hoe kom je daar ? We zien loopbruggen, toegangssluizen en alles is onduidelijk. Na verloop van tijd een wat intellectueler uitziende man aangesproken en die blijkt gelukkig Engels te spreken. We blijken een loopbrug buiten de vertrekhal te moeten nemen en gaan met een roltrap naar boven; er wacht ons nog een bagage controle en vervolgens staat onze trein aangegeven in een display. Van de loopbrug naar beneden en we staan op het juiste perron. Maar waar wij ongeveer moeten staan voor onze eerste klas slaapwagon ( het nummer van de wagon heb ik op de website van de Indiase spoorwegen gevonden..) is onduidelijk. Na wat navraag bij diverse mensen lijkt iemand de juiste plek te weten; helaas als de giga lange trein binnenkomt staan wij op de verkeerde plek en moeten wij ons een heel eind op het perron met onze bagage door de mensenmassa wurmen om bij de eerste klas wagons te komen. We stappen bij een First Class wagon binnen (het wagonnummer zien we niet) en de aansluitende wagon blijkt de juiste te zijn!

Godsallemachtig, wat een hectiek, maar we zitten in de juiste coupe. Geen conducteur te zien. Zouden ze hier ook personeelstekort hebben?

Delhi *** heeft meer dan 20 miljoen inwoners. Een van de grootste steden ter wereld.

Opvallend; Delhi heeft een uitgebreid metronetwerk dat modern is en ook de luchthaven bedient. Dit kan soms een alternatief zijn voor een taxi indien je hotel op loopafstand van een metrohalte ligt.

Wij hebben de metro niet gebruikt maar gebruik gemaakt van Uber dat meestal goed functioneert maar ook wel eens mis gaat. Je kunt ook een tuk tuk kiezen via Uber! Een rit van de luchthaven naar Delhi centraal kost maar ongeveer € 5.

Hotel;

Hotel Emporia DX *** in backpackwijk P. ; € 25 inclusief eenvoudig ontbijt; NB; je moet er wel naar vragen!

**** Wij hadden een kamer met toegang tot een groot gemeenschappelijk balkon

*** Hotel is centraal gelegen; dicht bij Delhi Railway station NDD

** Kamer is klein en eenvoudig

  • Er is geen ontbijtruimte

AFRADER; Rockland Hotel; dit is het goedkoopste hotel dat een zwembad zou hebben en dat lijkt aanlokkelijk in het snikhete Delhi in maart. Helaas het zwembad is niet in gebruik en ik krijg de indruk dat dit al een tijd het geval is. Zonder zwembad valt de belangrijkste reden weg om voor dit hotel te kiezen; gelegen aan een drukke stadssnelweg, een gemiddelde kamer en een ongezellig restaurant is dit hotel met € 52,– per nacht veel te duur. Voor de helft van dat bedrag krijg je al een fatsoenlijk hotel in Delhi!

Restaurant

In de straat van het hotel zijn diverse eetgelegenheden.

Chatter House **** is een Engelse pub met buiten! terras grenzend aan een park. Heel aantrekkelijke menukaart. De ingang is enigszins moeilijk te vinden; Loop het Nehru Place metro station naar binnen en aan de achterkant vind je dit pareltje.

Doen

De klassiekers vind je natuurlijk in je reisgids of bij Tripadvisor.

Iets anders:

Bezoek de Lotus *** tempel van het Bahai geloof en wandel vandaar naar de Shri Kalka Ji *** Hindoe Tempel.

Bezoek het Parikrame Revolving *** Restaurant; een draaiend restaurant met uitzicht op Delhi. Ga er voor een consumptie of een eenvoudige lunch want de kwaliteit van het restaurant valt tegen en is met bijna NL prijzen duur!

Bezoek een van de crematie Ghats aan de Yamuna rivier **** en maak een boottochtje; Veel minder toeristen als in Varanasi; Indrukwekkend!

Transport

Gebruik een Uber; werkt over het algemeen goed. Bij ophalen buiten je hotel; ga staan bij een duidelijk punt wat overzichtelijk is of een grotere winkel of duidelijk aangegeven restaurant. Een korte rit kost niet meer dan Rs 200 (€ 2,20)!

Gebruik een Uber; werkt over het algemeen goed. Bij ophalen buiten je hotel; ga staan bij een duidelijk punt, wat voor jou overzichtelijk is of een grotere winkel of duidelijk aangegeven restaurant. Een korte rit kost niet meer dan Rs 200 (€ 2,20)!

Problemen met Uber;

1x wilde de chauffeur ook nog cash ontvangen. Hij sprak uiteraard geen Engels en onder protest hebben wij betaald; het ging maar om € 2 . Dit gemeld bij Booking.com en wij kregen het bedrag van de visakaart teruggestort. Advies; gewoon betalen en je niet te druk maken; zelf al betaal je dubbel, dan is het nog steeds goedkoop!

Luchthaven;

Neem een Uber ( je hebt natuurlijk al een esim op je toestel) ! Loop naar buiten bij de aankomsthal en steek drie (taxi) perrons over en loop een stukje naar rechts; daar is de Uber standplaats!

Sim:

Sinds 2023 is het veel lastiger om een Indiase (fysieke simcard) aan te schaffen!

Zorg er voor dat je in ieder geval al een esim op je toestel hebt als je India binnenkomt.

Meer info over sim en providers bij mijn hoofdstuk India Tips en Tricks

Er is een Airtel shop bij aankomst op de luchthaven; hier kun je (mogelijk) nog zonder al te veel problemen een fysieke simcard kopen met telefoonnummer. Zorg dat je cash bij je hebt! Je kun er niet met pinnen! Airtel is naar mijn ervaring de minst slechte provider in India.

Onze treinroute van Delhi via Varanasi naar Kolkata/Calcutta

11 Februari 2024 25°

Na redelijk goed geslapen te hebben op het station aangekomen. Er is een soort van toeristeninfo maar de man spreekt nauwelijks verstaanbaar Engels. Een tuk tuk geregeld en de chauffeur wil voor totaal 1000 (€11) Rupees de weg naar ons hotelletje door de smalle steegjes wijzen en daarbij ook nog onze bagage sjouwen omdat het laatste stuk alleen lopend te bereiken is. Het hotel ligt direct aan de Ganges met een prachtig uitzicht. Onze kamer is klein en zeer eenvoudig maar we hebben een balkon met uitzicht op de Ganges😀

Zittend vanaf het balkonnetje kan ik de rivier goed zien. Aan de overkant is een grote zandplaat en er lopen wat kamelen voor toeristen. Apen lopen hier ook rond, ze schijnen vrij agressief te zijn.

Er is wel veel veranderd sinds wij 20 jaar geleden hier waren. De Ganges is nu vol met toeristenboten met motorlawaai. Veruit de meeste toeristen zijn uit India zelf. De sereniteit van toen lijkt verdwenen. Morgen gaan we op verkenningstocht langs de (crematie)ghats.

We maken een wandeling gemaakt langs de Ganges. Van Ghat naar Ghat. Geëindigd bij een crematie Ghat. Altijd weer indrukwekkend.

Er worden ongeveer 250 lijken per dag gecremeerd, alleen op deze ghat alleen al.

Wij zijn de volgende dag naar een andere crematie Ghat (Harisghandra) gelopen. Hier hebben wij uitgebreid kunnen kijken naar het crematieritueel. Indrukwekkend. Wel lang in de rook gestaan. Straks maar even douchen. Zo goed hebben wij dit nog niet gezien.\

We maken wel van alles mee hier😲😀 Gisteren een Indiase simcard laten installeren en activeren door een “Sim” man. Sinds vorig jaar is het heel moeilijk om als buitenlander een Indiase simcard te installeren. Een esim (heel handig overigens) heb ik wel, maar de data is duur en je hebt geen lokaal telefoonnummer. Enfin de “Sim” man is 40 minuten bezig geweest om eea te fixen. Pasfoto, formulier invullen met de (voor)naam van mijn vader huisadres adres in India extra verificatie. Enfin het werkt!

Ik heb nu ook een Indiaas telefoonnummer en de nodige extra data.

Vanavond wacht de nachttrein naar Calcutta. Wel eerste klas slaapwagon gelukkig, maar het is mij onduidelijk of we een coupe hebben voor onszelf of gedeeld met twee andere personen.

VARANASI ****; 1,8 miljoen inwoners. Algemene info en bezienswaardigheden haal je uit de Lonely Planet of de Duitse Stefan Loose reisgids Nord Indien.

Hotel Sita Palace on Heritage Ghats *** ; € 25,– per nacht inclusief ontbijt. Dit hotel bestaat al 30 jaar.

***** prachtig gelegen aan de Ganges, sommige kamers hebben een balkon(netje). Let daarop met boeken!

**** dakterras met eenvoudig restaurant

*** men spreekt goed Engels en is behulpzaam. Laatste 15 minuten moet je lopen naar dit adres maar er is altijd een drager te regelen.

** de kamer is basic en klein, doch redelijk schoon.

Kortom een aanrader; er zijn meer van dit soort hotels gelegen aan de Ganges.

De Harishchandra Ghat ***** vonden wij heel indrukwekkend.

Vertrek naar Kolkata

Na een wandeling door de steegjes van Varanasi met een drager die onze zware rugzakken draagt bij de door het hotel geregelde taxi gebracht. Een rit van 5 kwartier door onverlichte straten, kapotte wegen en vele trouwzalen en trouwerijen (Valentijnsdag?)aangekomen bij station DDU in voorstad Mughal Seraj. Daar naar de luxe wachtkamer gegaan voor €0.50 per uur en rustig op het internet uitgezocht welk perron en welke wagon en coupe wij hebben. Het is een 4 pers cabin- wij met – een alleenreizende man.

Goed geslapen, de trein stopt bij bijna elk station zodat het tempo laag ligt. De Kolkata Mail van Mumbai naar Kolkata/Calcutta doet er dan ook drie dagen over. We zijn de Kreeftskeerkring gepasseerd en zijn dus nu in de Tropen🏝

Onze medepassagier werkt voor een Roemeens bedrijf in Calcutta. Hij had aanvankelijk begrepen dat we uit Polen komen want Holland en Poland lijken wel veel op elkaar. Meestal zeg ik Netherlands maar dat wordt ook niet altijd begrepen. Hij heeft geen idee of Nederland in Oost of West Europa en ook niet dat je zonder visum tussen de Europese landen kunt reizen. Maar ja, wat weten wij nu van al die deelstaten in India?

Kolkata 14 Februari 2024 31°

Bij aankomst op Howrah Junction (het Centraal station van Calcutta) wacht ons weer een enorme chaos.

We proberen de Uber taxistand te vinden maar dat lukt niet. Dan maar een andere taxistand gaan .We geven exact naam en adres van hotel aan de taxiverdeler aan en worden vervolgens door de taxichauffeur op een totaal ander adres afgezet😁 Valt niks uit te leggen want de chauffeur spreekt alleen Bengaals. Chauffeur belt met baas, geeft telefoon aan ons maar de baas spreekt een onverstaanbaar Engels, zoals de meeste Indiërs die wel Engels spreken🤢 Uiteindelijk uitgestapt en andere taxi genomen en hotelreceptie met chauffeur de weg laten uitleggen.

Uiteindelijk gearriveerd bij het hotel en daarna een wandeling gemaakt en als een speld in de hooiberg een Westersachtige koffietent gevonden waar je Massala frietjes en cappuccino kon krijgen. Daarna gezocht naar een geldautomaat, volgens Google Maps, een tiental op loopafstand, maar niets gezien. Cash is onmisbaar omdat je als buitenlander bijna hier alles contant moet betalen, ook de hotels. Er zijn vaak wel meerdere betaalsystemen maar die zijn alleen geschikt voor Indiërs.

Na een rondwandeling van twee uur eindelijk een automaat gevonden en 6 x 10.000 (10.000 = €112) gepind. Je kunt maar max Rs 10.000 per keer pinnen en we moeten wel de nodige cash hebben omdat wij aan de kust alles cash moeten betalen en er waarschijnlijk geen geldautomaat is die ook buitenlandse pasjes accepteert. Ik heb het idee dat wij de enige ” Westerlingen ” zijn. Soms hoor je iemand zeggen ” Americano” ? Dan weet je dat je ver weg bent.☺️ Lastig is weer de taal; de meerderheid spreekt geen woord Engels, een ander deel moeilijk tot onverstaanbaar Engels en 10% gewoon duidelijk Engels.

Wat moet je nou zeggen over Calcutta ? een Mega Derde Wereld stad met natuurlijk een aantal bezienswaardigheden; Victoria Memorial Hall, de Kali Tempel en de Park Street maar alles valt in het niet bij de mega hectiek van deze stad. Een rustpunt is het terrein van de Universiteit van Calcutta; grotendeels auto/tuktuk vrij! Toen het donker werd ( en dat is al heel vroeg hier – rond 17.30-) zijn we met een taxi naar The Lindsay Hotel gegaan dat een rooftop restaurant heeft onder de naam Blue and Beyond; een aanrader, leuke setting met uitzicht over de stad en redelijk goed eten tegen een niet al te hoge prijs. Alleen jammer van die harde muziek die uit de speakers blaast. In deze ambiance verwacht je niet dat even voor acht de stoelen op de tafels gaan omdat men gaat sluiten…

Calcutta/Kolkata ***. 15 miljoen+ inwoners. De Derde stad van India

Info haalden wij uit de reisgidsen:

Stefan Loose Indien Der Norden en Lonely Planet India.

Hotel Cecil * waar wij overnachtten is een AFRADER; sfeerloos, kleine kamer, geen ontbijtruimte en uiteraard geen restaurant. Men spreekt er nauwelijks Engels. Voor € 40,– per nacht kun je een betere kamer in een leuker hotel krijgen. The Lindsay hotel lijkt mij een goeie tip voor ongeveer dezelfde prijs. Het heeft in ieder geval een dakterras (> zie onder)

Blue and Beyond **** op het dak van het Lindsay hotel is een aanrader. Goed voor een maaltijd met uitzicht. Gaat om 19.30 al dicht.

Cafe Bowbazar **** ; Dit piepkleine koffietentje is goed voor een lunch met heerlijke Massala frites en een cappuccino.

De Lounge van Howrah Junction *** station; een oase van rust in dit hectische station. hier kun je in alle rust op je trein wachten en wat eten en drinken. ( meer over dit station onder Transport)

Transport in en om de stad

Howrah Junction is het Centraal station van Calcutta. Net zo chaotisch als Delhi. Belangrijk is dat wij een electrisch wagentje ontdekte dat voor 100 Rs (€1,12) je naar het juiste perron brengt. Helaas komt het ook voor dat je trein (nog) niet staat aangegeven op de displays in het station zo dat je niet tijdig weet naar welk perron je moet, maar zo een karretje kan uitkomst bieden. Goed om te weten dat dit station ook nog een of meerdere terminals heeft buiten de hoofdterminal. Dat verklaarde waarom wij een perron niet konden vinden…

De lounge aan de linkerzijde van de Hoofdhal bij binnenkomst van het station is een oase van rust voor een klein bedrag (iets van €0,50) per uur.

De Taxibedrijven hebben allemaal een eigen standplaats voor het station! Uber vind je als je uit de hoofdhal het drukke plein voor het station en taxiperrons oversteekt en dan een (flink) stuk naar rechts loopt. Je ziet het niet vanaf de hoofduitgang. Neem geen andere taxi(stand) want men begrijpt vermoedelijk niet waar je bestemming is, ook als dit op je telefoon laat zien! Let wel de meeste mensen kennen alleen het Bengaalse letterschrift!

Ben je ergens op straat en wil je ergens heen en loop je langs een taxistandplaats, dan is het soms handiger om vandaar een taxi te nemen maar eerst wel proberen of er iemand Engels spreekt. Het kan soms wat lastig zijn om je Uber te herkennen in de chaos op straat. Een ritje hoort niet duurder dan 200Rs te zijn. Als je van te voren vraagt hoe duur een rit is zal je vaak meer betalen dan als je gewoon instapt! Het blijft altijd een lastige inschatting.

De Dum Dum luchthaven is modern en bereik je gewoon met Uber vanuit je hotel. (over vliegen zie India Tips en Trics- Binnenlandse Vluchten)

Lange afstand Cabs

In India huur je meestal een auto met chauffeur. Handig als je zelf geen rijbewijs hebt!

Een cab van Mandarmani naar Kolkata airport (200km/ 4 uur) kostte ons € 43

Mandarmani * 15 Februari 2024 32°

Vanmiddag met de trein van Kolkata naar Mandarmani aan de Golf van Bengalen. Wat een eitje leek werd toch weer een hele toer Drie uur voor vertrek trein op station Ter plekke zie je pas kort voor vertrek het perronnummer Je wagon- en plaatsnummer moet je op je telefoon zoeken. Op het ticket staat enkel treinnummer en datum/tijdstip reis Op station geen aanwijzingen of infodesk. Helaas verscheen ons perronnummer niet op infoscherm en de tijd drong De perrons (in dit geval een stuk of 30) en treinen zijn enorm lang, je bent lang onderweg. We stapten in een soort pausmobiel die passagiers naar hun wagon brengt, die kon het ook niet vinden, bleek dat onze rit verplaatst was naar een perron in een nabij gelegen deel van het station. We raceten in een pausmobiel daarheen, hadden nog 10 minuten en toen had onze trein een uur vertraging. Elke dag gebeuren dergelijke voorvallen. Wij rusten nu 2 dagen uit in een resort aan zee in Mandarmani in Bengalen, best luxe, maar sfeerloos, met handjevol Indiase toeristen Niemand spreekt een woord Engels. Zelfs het password voor Wifi in het Bengaals😱 en ze kunnen het ivm ander letterschrift ook niet opschrijven. Het eten is, zoals overal lekker, op de drankkaart staat enkel water en lime soda maar het is rustig en er is een zwembad in de vorm van een viool

Eindafrekening resort 3 nachten/2 dagen: overnachtingen, ontbijt en avondeten. Schrap 2 x 0 en tel er 10% bij op en je hebt de prijs in €. Wat je ook kunt zeggen over India; het is niet duur😄😇 De India House muziek duurt maar twee uurtjes en alleen maar zaterdagavond gelukkig.

Het strand is niet bepaald Moeders Mooiste 😆 Ronduit desolaat, er is geen enkele ligstoel te bekennen.

De zee oogt grijs, mede door de altijd aanwezige mist. Aan de kust zijn diverse strandhotels onttakeld. Dit is de lelijkste kusstrook die we ooit gezien hebben! Indiërs en strand gaan nou eenmaal (nog) niet samen.

Na twee dagen reizen wij weer Noordwaarts naar Siliguri aan de rand van de Himalaya. We zijn uitgetreind😉 en maken nu met een binnenlandse vlucht een flinke sprong ineens. Voor morgenochtend heb ik online een auto met chauffeur geboekt die ons naar de luchthaven van Calcutta brengt. Een afstand van 180 km voor nog geen € 40. De binnenlandse vlucht vanuit hier te boeken was nog een dingetje omdat de meeste Indiase boekingssites en luchtvaartmaatschappijen alleen Indiase cards accepteren. Uiteindelijk bij Kiwi.com (Tsjechië) is het gelukt

Eindafrekening resort 3 nachten/2 dagen: overnachtingen, ontbijt en avondeten. Schrap 2 x 0 en tel er 10% bij op en je hebt de prijs in €. Wat je ook kunt zeggen over India; het is niet duur😄😇.

Wij vertrekken naar de luchthaven van Kolkata. De door ons gereserveerde auto met chauffeur ( cab heet dat in India) had de afslag had gemist en kon het hotel niet kon vinden. Vier medewerkers van het hotel die geen van allen Engels spraken gingen helpen en tenslotte lukte het hun om de cab bij ons hotel te krijgen. De rit van vier uur verliep goed en en wij kwamen ruim op tijd aan op de moderne luchthaven.

Het strand aan de Golf van Bengalen ten zuiden van Calcutta is een AFRADER. Dit geldt niet alleen voor Mandarmani * maar ook voor andere plaatsen als Digha !

Himalaya of Himalanee

Dat hoorde ik in een 3 op reis aflevering over een treinreis van Delhi naar Darjeeling van een aantal jaren geleden; Zij hadden ook geen zicht op de Himalaya, alleen maar mist en bewolking. Nu hadden zij de opnamen gemaakt ergen in het regenseizoen gemaakt want het regende constant. Wij hadden natuurlijk ook proberen uit te zoeken wat ” de Beste Tijd ” is om Darjeeling en omgeving te bezoeken en dan kom je toch uit op de wintermaanden november tot en met maart. In april zijn we 7 jaar geleden al eens in Nepal geweest en de Himalaya was toen maar af en toe te zien. Later dan maart moest je dus niet gaan. Februari/maart leek dus een goede periode, zeker omdat het dan niet meer zo koud is met temperaturen van 18 tot 20 in de middag.

Nou wij hebben geen Himalaya gezien, nog geen tipje van de sluier, alleen maar mist. Aan het Googelen geslagen en niet veel wijzer geworden; de een noemt november/ december de beste tijd, de ander december tot maart etc . Natuurlijk hebben de reisorganisaties en plaatselijke autoriteiten.er geen belang bij om duidelijkheid te verschaffen!

Ik stuitte op een opmerkelijk filmpjes op You Tube;

Het lijkt erop dat de Luchtvervuiling een grote rol speelt bij het zicht op de Himalaya! Tijdens de Covid periode verbeterde de luchtkwaliteit enorm!

Enfin het viel ons wel op dat de luchtkwaliteit die onze telefoons aangeven vaak oranje of rood kleurde. Ongezond dus. Beter als geel hebben wij niet gezien in India. In Nederland staat de LKI op groen.

Heel vaak zagen wij de LKI uitslaan naar Ongezond. De getoonde afbeelding was aan de Golf van Bengalen

Hoe groot is de kans om de Himalaya te zien op een afstand vanuit Siliguri , Darjeeling of Sikkim? Ik schat 1 op 10? afhankelijk van bijzondere atmosferische omstandigheden en dan in de periode van november tot maart.

EDIT TXT HIER ??????

Siliguri 19 Februari 2024 26°

Aangekomen in Siliguri hadden wij een kamer bij het het Viramma resort geboekt. Volgens Google Maps lag het even buiten de stad en was er zelfs een zwembad! Het blijkt een best leuke plek te zijn; het zijn huisjes in een parkachtige omgeving omzoomd door Oostblokachtige flats. Het enigszins vervallen zwembad is (nog) buiten gebruik maar gaat volgens de eigenaar in april open.

Eenvoudig maar goed, wij zijn de enige gasten, en….. er is een barretje ( met alcohol!) waar nog wel een enkele gast komt. We vonden een adres om de was te laten doen maar om daar te komen was nog een heel ding: Uber werkte niet en andere taxi’s en tuktuks konden we niet duidelijk maken waar we heen moesten. Met hulp van hotel is het dan toch gelukt. Aangekomen bij de wasserette maakte men ons duidelijk dat de was over 4 dagen gedaan kon worden😱 Eric ging een naastgelegen apotheek binnen, de apotheker sprak Engels en heeft er voor gezorgd dat we de was de volgende dag op kunnen halen.

Silliguri is overigens een vreselijk hectische stad van anderhalf miljoen inwoners. In en om het centrum zijn een aantal shopping malls gedrapeerd waarvan de grootste zelfs een Decathlon vestiging bevat! De stad heeft behalve het kleurrijke chaotische straatbeeld, geen bezienswaardigheden en kun je dus beter gewoon skippen,

Toytrain naar Kuersong

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20240221_144521-1024x577.jpg

Tempel gewijd aan de Hindoe apen god Haniman

We hebben een Doe Het Zelf Excursie gedaan met de beroemde Himalaya Toy Train (Unesco Wereld Erfgoed) . We zijn naar een naar bijgelegen stationnetje gegaan: gevraagd of wij een kaartje kunnen kopen, “nee dat kan alleen online” 🙂 “Nou online lukt voor bij ons voor geen meter hoor”, enfin bereidwillige stationschef zegt dat wij met het treintje mee kunnen als er nog een plekje is. De eerst volgende is een stoomtreintje en is helemaal vol met hoogbejaarde toeristen maar het daarop volgende dieseltreintje heeft plaats. Twee uur gewacht en succes 😄 Het treintje gaat heeeel langzaam (in 3,5 uur legde het 35 km af) door een prachtig woud in een bergachtig gebied, eindelijk natuur in deze reis🙂🏕🏞 Op 1400 meter is het mistig en fris zodat wij van bergen helaas niets meer kunnen zien maar dat komt nog wel

SILIGURI *

De stad an sich is een afrader. Kom je laat aan bij het station of de luchthaven, neem dan een hotel buiten het centrum zoals bijvoorbeeld het Viramma Resort **** ( € 33 per nacht inclusief ontbijt) . Ben je van je bagage iets vergeten of verloren, dan heb je een grote shopping mall , de naam is heel toepasselijk, City Centre, met een Decathlon.

De stad kun je skippen door vanaf de luchthaven Bagdogra direct door te reizen naar Darjeeling ( 2 uur met cab) of te vliegen naar Guwahati in 45 minuten.

De Toytrein **** start bij New Jalpaiguri station en het duurt bijna 8 uur om in Darjeeling te komen! Je kunt beter onderweg, buiten Siliguri ergens instappen en rijden tot bijvoorbeeld Kurseong ( 4 uur)

Het is raadzaam om de Toytrein van te voren te boeken.

Jaldapara National Park

We hadden aanvankelijk het plan om het Jaldapara National park te bezoeken in de vorm van een georganiseerde excursie met een groep. De prijzen van excursies in India die je op het internet tegenkomt lijken zeer betaalbaar. We zijn naar North Bengal Tourism gegaan dat een mooie website heeft maar weinig prijzen laat zien. Het bureau bleek te zitten in een armzalig gebouw op de bovenste verdieping. Men kon alleen een individuele reis aanbieden 2 x overnachting met een cab voor ongeveer € 250,–. verder was daarbij niets inbegrepen; geen entree, geen rit door het park, geen eten. Veel te duur. Als je dit zelf organiseert ben je 2x € 40 voor een cab en 2x € 35 voor een overnachting ongeveer € 150 kwijt.

Van Bagdogra airport zijn we naar Guwahati in Assam gevlogen. daarna hebben wij de deelstaat Meghalaya bezocht. Zie voor een reisverslag en info het aparte hoofstuk Meghalaya.

Darjeeling 7 Maart 2024 20° in de (voor)middag tot een uur of drie.

Na een vliegreisje van krap een uur en een taxirit van ruim 3 uur over een weg door de de bergen beland in Darjeeling. Het is om 7 uur avonds buiten maar een graad of 10, maar deze stad ligt dan ook op ruim 2000 meter hoogte. De kamer in het hostel is OK maar zonder verwarming stervenskoud😨 Lekker gegeten bij een Tibetaans restaurant. Drukke straatjes met veel souvenir winkels, vol met Indiase toeristen en enkele buitenlanders; attracties, een kabelbaan; Darjeeling lijkt wel een beetje als een “Indiaas” Valkenburg 😀

Het is bitterkoud in onze kamer. Verwarming hebben ze hier niet🥶 Gisteren Momos gegeten in Tibetaans restaurant. Er was een groot TV scherm en men liet via You Tube videoclips zien van Tibetaanse muziek, afgewisseld door videoclips van o.a. Eric Clapton, Rod Stewart en Pink Floyd. Leuk onderhoudend.

We hebben een lekker Engels ontbijt bij Keventer **** en zouden de kabelbaan gaan doen maar die is wegens onderhoud buiten gebruik en wandelen door de stad, beroemd door de vele theeplantages in de omgeving. Dit is volgens mij de prettigste plaats tot nu toe in India😊 Een autovrij!! centrum, leuke oud koloniale terrassen. Jammer dat je niets van de spectaculaire bergen van Himalaya kunt zien; het is gewoon te mistig veraf.

We rijden met een cab van Darjeeling naar Sikkim. Bij de (deelstaat) grens moeten wij onze Permit laten zien die wij bij aankomst op de Bagdogra luchthaven hebben aangeschaft. De tocht duurt ongeveer 4 uur over bochtige wegen door een wazig berg landschap.

DARJEELING *** 2045 m dus het is hier nooit warm. Wij hadden midden februari tussen 11.00 en 14.00 ongeveer 18 graden met een wazig zonnetje, daarna zakt de temperatuur al weer.

Transport;

Voor een cab van de airport Bagdogra naar Darjeeling ( 2 uur) betaalden wij € 24

Naar Gangtok ( 4 uur) betaalden wij afgerond € 50. Er rijden natuurlijk ook diverse (mini) bussen op deze routes!

Het hotel waar wij verbleven, de Golden Orchid is geen aanrader. Er zijn genoeg hotels te vinden met kamerprijzen tussen € 25 en € 35 per nacht met eigen sanitair.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20240308_094820-1024x577.jpg

Een Engels ontbijt **** kost bij Keventer € 12 voor twee. Bij Glenary’s *** ongeveer hetzelfde maar Keventer is beter!

Doen

Natuurlijk de kabelbaan maar die was buiten gebruik vanwege onderhoud, iets wat ons wel vaker overkwam in India.

Leuk om een beetje rond te struinen door het deels autovrije !!!! centrum. Helaas geen mooie vergezichten gezien.

Je kunt leuk wandelen rondom de berg waarop de Mahakal tempel staat. Autovrij en je kunt bij helder weer (wanneer is dat???) de Kanchenjunga berg zien. Nummer 3 van de wereld.

SIKKIM

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-43.png

Vanwege het ruige terrein heeft Sikkim geen directe spoorlijn- of luchthavenverbinding. Je zal je reis dus moeten vervolgen in een oncomfortabele jeep of een nog oncomfortabelere bus of zoals wij hebben gedaan met een cab ( auto met chauffeur). Vanuit Darjeeling kan je bijvoorbeeld met een openbare bus een gedeelde jeep of een cab verder reizen naar de hoofdstad van de deelstaat: Gangtok. Deze reis kost je, ondanks dat het maar 121 kilometer is, zo’n 4 uur. En dit soort taferelen komen vaker voor in Sikkim, dus bereid je voor. Door het ruige terrein in de deelstaat zijn én duren afstanden een stuk langer. Zo is bijvoorbeeld de rit van Gangtok naar Pelling hemelsbreed slechts 37 kilometer – over de bochtige weg 116 kilometer – maar doe je hier uiteindelijk toch zo’n zes uur over.

Sikkim is (veel) welvarender als het grootste deel van India en dat zie je dan ook; de straten zijn schoner er is minder zwerfvuil, de meeste huizen zien er beter uit. Ook is het veel minder hectisch al hoewel de hoofdstad Gangtok ( ruim 100.000 inwoners) toch weer het vertrouwde Indiase getoeter en verkeersopstoppingen heeft.

Wat ook opvalt is dat de bouwhoogte van een gemiddelde woning hoog is; veel hoger als in Nederland waardoor een kleine stad al snel een veel grotere indruk maakt. Dit viel mij ook als op in Nepal.

Backpackers Den— heel mooie ruime kamer , hier even buiten Gangtok. Zoals je kunt zien zijn de bergen mistig zoals constant het geval is. Niets aan te doen. We hebben weer met de Indiase bureaucratie te maken gehad. Voor Sikkim heb je een Permit nodig en dat hebben wij , maar als je naar het noordelijk deel wil heb je nog een extra permit nodig, ook dat wisten wij wel, maar wat we niet wisten is dat dit extra permit gekoppeld is aan een verplichte gids en een dure SUV auto. Ons verblijf in de bergen in een reservaat gaat dus niet door; een schrale troost; je ziet toch (bijna) niets van de Himalaya.🙂‍↕️🤥😉 We wilden vandaag de kabelbaan doen maar deze is net als in Darjeeling gesloten vanwege onderhoud😵‍💫. Vervolgens een Boedhistische tempel bezocht en nu zitten we alleen op het dakterras van het Ramada hotel met een leeg zwembad.🤪 Ahum op dit terras zijn de prijzen wel heel wat hoger; bijna op NL niveau ! We zijn daarna nog naar het markt gedeelte gegaan met de shared taxi maar dit hebben wij al te veel gezien in India: druk, verkeer, uitlaatgassen, al hoewel het hier in de hoofdstad van Sikkim duidelijk wat schoner en wat minder hectisch is. We verlangen naar Natuur🎄✳️🏝🏜🏕

Het uitzicht is constant Wazig hier; geen “Reizen Waes” maar Reizen Waas 🤣

Het Klooster van Rumtek is het bekendste van Sikkim. Vandaag dit klooster bezocht Het was er rustig en vredig en zeker vanmorgen was het nog stil in het dorpje Rumtek Een verademing Ook nog een eenvoudige botanische tuin bezocht Het weer is hier overdag fijn maar wel altijd mistig, tegen de avond wordt het frisser en ‘s nachts koud We hadden in Sikkim wel wat westerlingen verwacht, maar nee, we blijven overal de enigen Ook ons hotelletje weet niet goed hoe met ons om te gaan Zo krijgen we bijvoorbeeld al twee dagen een dubbel ontbijt🤣 We gaan buiten aan tafel zitten Dat is al vreemd want iedereen eet in zijn hotelkamer En buiten wordt er al helemaal niet gegeten Dan wordt gevraagd of we koffie willen en of we willen eten Gisteren bestelde ik 2 x omelet, oh, doe maar massala omelet Er werden 2 omeletten gebracht en toen die op waren kwamen er 2 massala omeletten😀 Verder geen brood Vandaag zei ik: 2 massala omeletten, oh en brood graag. Meisje antwoordde: omelet met brood Ja graag Vervolgens kwamen er 2 massala omeletten en toen die op waren 2 omeletten met brood. Ik denk dat we morgen automatisch 2×2 omeletten krijgen🤣 Ach ja, dat zijn dan de dingen waar we wel om moeten lachen.

Aangekomen in Namchi , Zuid Sikkim. Leuk kabouter huisje tegenover een koloniaal Guesthouse. Er zijn hier in directe omgeving een grote Buddha en een Hindoe tempel te bewonderen.

Sri Char Dham Tempel ***** 13 Maart 2024 21°

Eigenlijk de (het) eerste (echte) hik(j)e deze reis naar deze Hindoe tempel. Asfalt, maar wel rustige weg gelukkig. Dit Hindoe tempelcomplex is maar 13 jaar oud, maar is het mooiste dat wij in India hebben gezien in al onze bezoeken😀 Een mooi afscheid van Sikkim omdat wij morgen dit deelstaatje verlaten Vervolgens noch het grote Boeddha beeld bezocht met tempel. Ook indrukwekkend, maar het Hindoe tempel complex is de absolute winnaar!

Hier alles over Permits in Sikkim.

SIKKIM 700.000 inwoners : oppervlakte; ongeveer even groot als Noord Brabant en Limburg samen.

GDP per capita $ 6800 (India als geheel $ 2730); het op een na hoogste ( na Goa) van India

De meest gesproken taal is Nepali (62%). Van de bevolking is 58% Hindoe en 28% Boeddhist.

Permits; zie link hier boven; voor Noord Sikkim heb je een extra permit nodig dat gekoppeld is aan een gids en (dure) auto. Bedenk goed wat je wilt gaan doen. In het overige gedeelte van Sikkim is genoeg te zien en te doen. De vaak aanwezige fog is een fiks probleem. Heldere uitzichten hebben wij niet gehad.

1. Met stip op nummer 1 staat voor ons de Sri Char Dham Tempel , even buiten Namchi

Ik heb begrepen dat dit een soort Hindoe religieus park is met meerdere vestigingen over India.

2. Rumtek klooster ongeveer 20 km buiten Gangtok.

Een heel mooi Boeddhistisch klooster complex.

3. Het Buddha beeld boven op een berg bij Namchi

Helaas geen natuur of fraaie uitzichten op deze lijst want alles om ons heen lag constant in een grote waas.

Wij hebben maar in twee hotels overnacht en beide zijn een een aanrader.

Backpackers Den **** Tussen Gangtok en Rumtek; € 20 per nacht inclusief ontbijt

Dungmali Heritage Resort **** Namchi op loopafstand van de Sri Char Dham tempel; € 25 per nacht inclusief ontbijt.

Transport;

We hebben gebruik gemaakt van een cab. Darjeeling – Gangtok ; Rs 4000 =€ 45 + Rs 400 =€ 5 tip; Namchi – Bagdogra € 40 + € 5 fooi. De rit van Gangtok naar Namchi was korter en daarvoor hebben wij ongeveer € 30 voor betaald totaal.

Binnen Gangtok district en Namchi district rijden ook verzamel taxi’s waarbij een ritje niet meer dan een €1,50 per persoon hoeft te kosten.

Van Sikkim terug naar Bagdogra Airport

4 uur onderweg geweest over de 100km tussen Namchi en Bagdogra waar het vliegveld is. Regelmatig vuilnisbak apen gezien en bij Siliguri weer de koeien op vuilnisbelten en middenbermen. De chauffeur was erg onzeker en ik moest wel tig maal herhalen dat ons hotel vlakbij de luchthaven is. Het was hem bij vertrek door de eigenaar van ons vorige hotel al uitgelegd maar dit was toch niet goed aangekomen blijkbaar😒 Opvallend is hoe slecht de mensen hier Engels spreken, laat staan begrijpen terwijl hier (bijna) alles in het Engels staat: menukaart, wegwijzers, opschriften, wegreclames, winkelnamen….Ik snap er niets van 😵‍💫🤨

We hebben vannacht overnacht in een hotelletje vlakbij het vliegveld. Een eenvoudig hotel en de kamer kost maar € 16 per nacht.(NB. dit is nog het beste hotel vlakbij het vliegveld) De kamer is klein maar OK en het bed is ook goed. Gelukkig zitten we aan de achterkant want aan de voorkant loopt een snelweg😭 De snelweg loopt dwars door een dorpsachtige omgeving en er zijn zoals meestal in India maar weinig mogelijkheden om veilig over te steken door middel van een viaduct of onderdoorgang. Daardoor steken mensen de weg over, en klimmen over de betonnen middenberm heen.🤯 Gisteravond gegeten in het “restaurant” ; er was beperkte keus en als drank alleen water. thee of koffie. Geen andere dranken en uiteraard geen alcohol! We betaalden maar € 2,50 totaal met z’n twee ! Er zat nog een meneer uit Bhutan die in moeilijk verstaanbaar Engels vroeg waar wij vandaan kwamen ( gebeurt elke dag) en we zeiden “Netherlands” en toen het kwartje niet viel “Amsterdam” ; oh ja Ajax Amsterdam 😆 Voetbal is het beste visitekaartje in de wereld😄.Hij vroeg ook of wij (en hoeveel) kinderen we hadden ( werd vroeger vaak gevaagd) en we zeiden “Geen” . ” OH Sorry ” reageerde hij. “Eigen keuze hoor “, maar dat kwam geloof ik niet helemaal over…

Dit was het einde van onze reis door Noord Oost India. We zijn naar Goa gevlogen om nog twee weekjes te relaxen. In het hoofdstuk India Tips en Tricks geven wij nog wat tips mbt Goa.

PRIJSNIVEAU tijdens onze reis; stand februari/maart 2024

Wij gaven onze laatste reis van 50 dagen ongeveer € 95 per dag uit ( voor twee personen). Dit is inclusief trein en cab maar exclusief binnenlandse vluchten.

Inclusief 5 binnenlandse vluchten kwamen wij uit op € 105 per dag

Delhi

Prepaid taxi van Airport naar hotel €10

Hotel Emporio DX €25 per nacht inclusief ontbijt

Restaurant 2x hoofdgerecht  2x consumptie € 8 !

Uberritje rond €2

Draairestaurant Delhi; diner: €50 !

Trein Delhi Varanasi 1e klas slaapcoupe 2 pers €100

UTTAR PRADESH

Varanasi

Hotel € 27 per nacht excl ontbijt

Spaanse omelet koffie 2x €8

Ontbijt 2x omelet koffie en lassi €10

Avondeten totaal  €13

Taxi Varanasi naar DDU station €15

WEST BENGALEN

Kolkata/Calcutta

The Lindsay; diner € 16

Hotel Cecil € 40 inclusief ontbijt.

Taxiritjes 200 tot 300 Rs

Luchthaven: 2x cappuccino 1x burger 1 baquette €17,40 !!!!!

Mandarmani

Taxi Kanthai  Station naar Mandarmani 800Rs (€9)

Mandarmani ; hotel € 33 per nacht

Hotel ontbijt en diner 3 dagen € 35 ! Totaal

Taxi van Mandarmani naar Calcutta airport 200 km € 43

Siliguri

Taxi naar hotel = €7

Hotel Viramar €33 per nacht inclusief

2x 0.65 bier 2x eten  momo frites €13

Nb 0.65 Kingfisher 350 Rs =  € 4 ( omgereken naar 0.5 = € 3,15

Berlin kaffeehaus 840 Rs €9,50. 1 lassie 2 capp 1 wafel met ijs

Open House : 2 mocktail mezze schaal shared €11

Toy Train  Kuersong €16 totaal

Virammar restaurant; 2x hoofd 1x voor 1 lemon 1 bier €12

Tuk tuk maar vliegveld € 5,50

Hotel Marigold €16 excl

Eten € 2,50 samen !!

ASSAM

Guwahati

Guesthouse € 23 excl ontbijt

Jolly Angler € 26. 2 hoofd 1 dessert 3 corona 0.33 en 1 cocktail

Guwahati naar Bhramaputra Resort  UBER 40 min € 4,50!

Luxe  huisje €50 excl ontbijt

Eten 2x hoofd 1 bier 2x cocktail € 18

Een Cocktail kostte 310 tot 450 (€3,60  tot 5,00)

Airport hotel € 25 per nacht

2 x  hoofd + drankje 560 Rs € 6,50 !!!!

Vliegticket Guwahati  Bagdora €28 !

Uber van resort naar Sillong = 85 km = € 45

MEGHALAYA

Sillong

Homestay € 32 per nacht incl.

Dylan Cafe € 22

Don Bosco museum entree €1,10

Auto met driver naar Sohra 75 km  + fotostops €35 + € 5 tip

Hotel Indiana €30 per nacht incl

Rondrit met chauffeur Shillong eo € 34

Cab Shillong naar Giwahati Airport 100 km € 45

Eten voor 2 in restaurant hotel + consumptie € 14 tot € 17

Sohra

Chalet €53  per nacht, exclusief ontbijt

Eten en drinken Si Maiki  3 dagen € 50 !!!!

Dawki

Taxi van Betelnut naar Dawi € 8

Huisje € 45 per nacht inclusief ontbijt

Eten  € 13 totaal

Guesthouse € 34 per nacht

WEST BENGALEN

Darjeeling

Cab Airport Bagdogra naar Darjeeling €24

Tibetaans restaurant €14 incl 2x 0.65 bier

Keventer : Engels ontbijt € 12

Cab Darjeeling naar Gangtok 4 uur  € 50

SIKKIM

Gangtok

Backpackers Den € 20 per nacht incl

Entree tempel 0.10 !

Koffie 0.30

Namchi

Hotel €25    per nacht

Cab Namchi  – Bagdogra €45

Goa

Agonda €36 per nacht excl

Avond eten incl cocktails (3) rond € 20

Saxony Beach ;Cocktails van €4 tot €5

Grote bier 0.65l € 1,90

Benaulim; Blue Corner  Beach hut € 30 exclusief ontbijt

Arambol: sweet lake cottages € 20 per nacht exclusief ontbijt

Amoravida Resort €48  exclusief ontbijt

Diner;  burger frites mocktail kingfisher € 27